Tvärflöjter
Det rena, ljusa ljudet kännetecknar tvärflöjten. Den är nästan förtrollande att lyssna på och har också med tiden fått magiska eller till och med gudomliga betydelser. Idag känner vi den bäst från klassisk musik, där den vanligtvis spelar en framträdande roll.
När du ska välja tvärflöjt är det några saker du bör vara uppmärksam på. De flesta tvärflöjter ser likadana ut vid första anblicken, men det kan finnas betydande skillnader - särskilt i mekaniken.
Här är 3 mekaniska skillnader som du behöver känna till när du väljer en tvärflöjt:
Inline eller offset G
På en tvärräfflor med inline G ligger G-flikarna i linje med resten av flikarna. En del kommer att tycka att det är mest korrekt och professionellt, men det handlar nu mest om estetik. På tvärflöjten med offset G är G-flikarna förskjutna från resten av klaffarna. Detta gör det lättare att nå alla flikar utan att vrida händerna. Om du föredrar inline eller offset är upp till dig.
Den elektroniska mekaniken
E-mekanismen är ett hack som gör att den djupa G-klaffen kan stängas när man spelar det höga E. Det är därför lättare att ta det höga E i 3:e oktaven. E-mekanismen är ganska vanlig nu, men kolla bara om tvärflöjten du har blivit kär i har det.
H-fot eller C-fot
Köper du en vanlig tvärflöjt som nybörjare får du med största sannolikhet en flöjt med C-fot. Det betyder bara att den djupaste tonen är ett C. På tvärflöjter med en H-fot är den djupaste tonen ett H (alltså en halvton djupare än C). Den används oftast av proffs, men kan givetvis användas av vem som helst om de så önskar. H-foten ger lite mer tyngd åt tvärflöjten och ett lite mörkare ljud överlag. Så det är en smaksak.
Är du mer för inspelaren ? Det är många som börjar med blockflöjten och blir nöjda med den - eller fortsätter med tvärflöjten senare, så det är helt klart också ett alternativ.